Search

انتخاب زبان



کنفرانس بین المللی دو روزه با مشارکت شورای جهانی کلیساها و مرگز گفتگوی ادیان

نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با موضوع " نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت" طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 30 و 31 مردادماه  در محل این سازمان برگزار شد.

در این کنفرانس نمایندگان شورای جهانی کلیساها از سوئیس، انگلیس، آلمان، لبنان و پاکستان، اعضای مرکز گفتگوی ادیان، دکتر نواب ريیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم ، آیت الله محقق داماد، حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت های قومی و دینی، آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان و جمعی از روحانیون کلیسای ارمنی حضور داشتند.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این همایش به عنوان یکی از اعضای شورای جهانی کلیساها با استناد به آیاتی از قرآن و کتاب مقدس بر تفسیر صحیح متون مقدس در جهت برقراری صلح و دوستی میان انسان ها تأکید کرد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان تأکید کرد: "چنین همایش هایی زمانی می توانند مؤثر واقع شوند که محتوای آن از طریق رسانه های جمعی در اختیار عموم قرار گرفته و بذر صلح و حقیقت را بیافشاند."

خلیفه ارامنه تهران به جنگ داخلی لبنان که دلیل آن بیش از آن که مذهبی باشد سیاسی بود اشاره و تأکید کرد امروز مردم لبنان با وحدت کامل در جهت رشد و توسعه تلاش می کنند. وی با بیان این که تفسیر صحیح قرآن و کتاب مقدس می تواند الهام بخش صلح و برادری باشد، افزود: "ما همگی حاصل عشق الهی هستیم و باید منعکس کننده چهره واقعی او باشیم."

اسقف رمزی گرمو رهبر کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک نیز در این همایش دینی حضور داشت. 

سخنرانان این دور از گفت وگوی دینی در مقالات خود بر اهمیت تفسیر صحیح متون مقدس اشاره و تأکید کردند که از این طریق می توان پیروان ادیان مختلف را به یکدیگر نزدیک کرده و زمینه مناسبی برای همزیستی مسالمت آمیز فراهم ساخت. سخنرانان حاضر در این همایش دینی همچنین از تفاسیر فردی و خارج از متن کتب مقدس که منجر به بروز خشونت و جنایت های غیر انسانی می گردد، انتقاد کردند.

آیت الله تسخیری در اظهاراتی تأکید کرد که برای یافتن پاسخ لازم است تا به ندای کتب مقدس گوش فرا دهیم. وی همچنین افزود، قرآن فضای توأم با خشونت را رد کرده و بر محبت و بخشش الهی تأکید دارد و به همین دلیل نیز فرد مسلمان با بر زبان آوردن نام خداوند بخشاینده و مهربان باید در جهت صلح فراگیر تلاش نماید.

حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت های قومی و دینی نیز با ابلاغ درود و سلام های صمیمانه رئیس جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از برگزاری این همایش، اقدامات خشونت آمیز را محکوم کرده و از عاملان آن به عنوان افرادی منحرف شده از دین و جامعه یاد کرد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای جهانی کلیساها در سخنانی تاکید کرد:" ما در دنیایی زندگی می‌ کنیم که کشورها، دولتمردان، سیاستمداران، سازمان‌های ملی و بین‌المللی و منطقه‌ای همه در حال برگزاری گفت‌وگوها و سمینارهای تخصصی برای مقابله با خشونت و جنگ هستند."

خلیفه ارامنه تهران در ادامه گفت‌وگو را راهی برای همزیستی و فهم متقابل دانست و گفت: اشخاص مختلف از مذاهب و نژادهای گوناگون با هم گفت‌وگو می‌کنند تا به یک فهم مشترک و متقابل برسند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه با نگاه به تاریخ حوادثی را می‌بینیم که پیشینه خوب و بدی داشتند و افرادی بودند که تفسیر غلطی از متون مقدس داشتند، بهترین راه برای زندگی مسالمت‌آمیز را فهم و درک متقابل از یکدیگر مطرح کرد و گفت: با ایجاد گفت‌وگو و فهم و درک متقابل از یکدیگر، صلح و عدالت در جامعه تسری می‌بخشد و فرهنگ احترام متقابل در جامعه نهادینه خواهد شد.

این دور از گفت وگوی دینی با تصویب قطعنامه ای به کار خود پایان داد. 

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com