Search

انتخاب زبان



آداب و رسوم دینی ارامنه

جهان مسیحیت طی این روزها آغاز سال جدید، عید میلاد و غسل تعمید حضرت مسیح را جشن می گیرد.

اکثر کلیساهای جهان و مخصوصأ کلیسای کاتولیک بیست و پنجم ماه دسامبر را به عنوان روز میلاد و ششم ماه ژانویه را به عنوان روز غسل تعمید جشن می گیرند. کلیسای رسولی ارامنه ششم ژانویه را هم به عنوان روز میلاد و هم به عنوان روز غسل تعمید حضرت مسیح جشن می گیرد. ارامنه عقیده دارند که تمامی مسیحیان جهان تا سال 336 میلادی ششم ژانویه را به عنوان روز میلاد جشن می گرفتند. طی این سال کلیسای مسیحی لاتین یا کاتولیک این جشن را به 25 دسامبر که در آن زمان یک جشن بت پرستی بنام تولد الهه میترا بود منتقل کرد تا بر اهمیت جشن میلاد مسیح بیافزاید. به عبارت ديگر ، 25 دسامبر تاريخ تولد ميترا بود ، پس از ظهور مسيحيت ، ميترائيسم همچنان رواج داشت حتي وارد مسيحيت گشت ، مسيحيان در ظاهر به اين منظور روز تولد مسيح را در 25 دسامبر جشن مي گرفتند تا مردم به جاي ميترا براي مسيح جشن بگيرند .

در سال 451 ميلادي ، كنگره مشهور كالدون گشايش يافت . در اين كنگره جهاني تاريخ تولد مسيح رسما در 25 دسامبر مقرر گرديد و از آن پس پرستش ميترا رفته رفته به فراموشي سپرده شد.در برخي از مراكز مشرق زمين نيز از آن پس 25 دسامبر به جاي شش ژانويه مورد قبول واقع گشت . بدين ترتيب اكثريت مسيحيان جهان در 25 دسامبر تولد مسيح را جشن مي گيرند و ششم ژانويه را به عنوان تاريخ تعميد مسيح ، برگزار مي كنند .

ارامنه جشن میلاد را از بعد از ظهر روز پنجم ژانویه با مراسم عشای ربانی آغاز کرده و سپس شمع های خود را با چراغ بزرگ کلیسا روشن کرده و به خانه می آورند. آنان با این شمع تولد حضرت مسیح را به همگان نوید می دهند.روز بعد مراسم ویژه غسل تعمید عیسی مسیح در رود اردن تکرار گردیده و مردم این بار آب تقدیس شده را به خانه می برند.مسیحیان عقیده دارند که این آب آفت های روحی و جسمی بیماران را شفا می بخشد.روز هفتم ماه ژانویه به یادبود اموات اختصاص یافته و آنگاه مراسم تقدیس منزل که توسط روحانیون انجام می گیرد آغاز می گردد. مقامات روحانی طی روزهای جشن میلاد به یکایک منازل حوزه دینی خود رفته و با اعضای خانواده دیدار می کنند. این مراسم طی دوران حکومت شوروی در ارمنستان به فراموشی سپرده شده بود و اکنون بار دیگر احیا می گردد. دیدار روحانیون از منازل مؤمنین سالی دو بار در اعیاد میلاد و رستاخیز انجام می گیرد. روحانیون در صورت درخواست افراد، از محل کار آنان نیز بازدید کرده و دعای مخصوص بجا می آورند. اعیاد تولد و غسل عیسی مسیح و سال نو روز سیزدهم ماه ژانویه با برپایی مراسم نام گذاری  عیسی نوزاد به پایان می رسد

 

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com