در گفتگوی دکتر کارن خانلری با خبرگزاری Tert.am: با عوامل بی ثبات کننده نمی توان چیزی را به ایران تحمیل کرد

 دکترکارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی مشکلات اجتماعی و عوامل خارجی را زمینه ساز ناآرامی های اخیر در ایران می داند.

دکتر کارن خانلری در گفتگو با Tert.am همچنین تأکید کرد پیش از این نیز شاهد اعتراض شهروندان در ایران بوده ایم و این موضوع بی سابقه نبوده است.

در سال های اخیر شاهد نارضایتی از سیاست های اقتصادی دولت در ایران بوده ایم که به اعتقاد نماینده ارمنی مجلس شورای اسلامی نتیجه اعمال تحریم ها علیه ایران بوده است.

وی افزود: "این تصور وجود داشت که مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای تحریم ها را کاهش داده و به تدریج موجب لغو آن ها می شوند، اما این چنین نشد. نه تنها تحریم ها برداشته نشد، بلکه بر شدت آن ها افزوده شد تا از این طریق خواست‌های مختلفی به ایران تحمیل شوند." 

به اعتقاد دکتر کارن خانلری نارضایتی های اجتماعی در ایران زمینه ساز نارضایتی های سیاسی شدند. در این میان نمی‌توان نقش آفرینی آمریکا و همچنین متحدان منطقه ای آن، به‌ویژه عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: "ترکیه در خفا سرگرم فعالیت است. در ظاهر چنین وانمود می کند که مشکلی با ایران ندارد و آن ها متحد یکدیگر هستند، اما در نهان ترکیه نیز بر موج این اعتراضات سوار شد."

نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی معتقد است نارضایتی های متوجه حسن روحانی رئیس جمهوری و دولت او بودند. 

وی افزود: "چندی پیش روحانی پیشنهاد افزایش بهای بنزین را به مجلس آورد و اگرچه افزایش قیمت هنوز انجام نگرفته بود، خبر افزایش بهای بنزین همه جا پخش شد." 

دکتر خانلری تأکید کرد: "اعتراض علیه دولت بود. من تصور می کنم که مجلس در نهایت به این پیشنهاد رأی منفی خواهد داد. با این وجود پیرامون اقدامات اقتصادی دولت آقای روحانی اخبار کذب منتشر می شوند."

نماینده ارامنه در مجلس یادآوری کرد که در سال های اخیر تجمعات اعتراضی بسیاری مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده اند. وی افزود: "تجمعات اعتراضی همواره برگزار شده اند و به برخی از آن ها نیز رسیدگی شده است. اما این بار این اعتراضات از مسیر خود منحرف شدند و چنین به‌نظر می رسد که از سوی برخی محافل سازماندهی شده بودند تا از این طریق ایران را وادار به عقب نشینی در مقابل برخی از سیاست های منطقه ای کنند."

نماینده ارمنی مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به سوء استفاده آمریکا و متحدان آن از اوضاع موجود وضعیت آینده ایران را چگونه پیش بینی می کند، تأکید کرد: "در آمریکا این واقعیت را به خوبی درک کرده اند که نمی توان از این طریق با ایران برخورد کرد."

وی افزود: "عقب نشینی در سیاست های آمریکا کاملا آشکار است. نمی دانم چرا آمریکایی ها همواره همان اشتباه گذشته خود را تکرار می کنند. باید این نکته را درک کنند که با ایجاد ناآرامی و بی ثباتی نمی توان چیزی را به ایران تحمیل کرد، زیرا ایران توانایی این را دارد تا با استفاده از روش های دموکراسی فضای داخلی خود را آرام کند. اگر آمریکا برای حل مشکلات خود با ایران از طریق مذاکره و گفتگو عمل می کرد، بی تردید تاکنون پیشرفت های بیشتری کسب کرده بود."

به اعتقاد دکتر خانلری تحولات اخیر تاثیری بر روابط ایران و ارمنستان نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: "اما باید این نکته را به خاطر داشت که ایران شریک راهبردی ارمنستان و ارامنه به‌شمار می آید. تصور می کنم یک ایران قدرتمند می تواند شریک خوبی برای همسایه های خود و از جمله ارمنستان باشد. بی ثباتی در ایران می تواند برای ارمنستان حتی فاجعه بار نیز باشد. وضعیت کنونی ایران ضامن صلح و آرامش در منطقه است. اگر ایران قدرت راهبردی خود را از دست بدهد منطقه دچار وضعیت فاجعه آمیزی خواهد شد که برای هیچ طرفی جبران پذیر نخواهد بود."   

دکتر کارن خانلری در پاسخ به این پرسش که آیا ارمنستان به عنوان کشور همسایه ایران باید نسبت به تحولات اخیر در ایران واکنش نشان می داد، اظهار کرد: "به عنوان شهروند ایران انتظار من از ارمنستان به عنوان یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران این است که نسبت به ایران هراسی که کشورهای غربی درصدد اشاعه آن هستند، واکنش نشان دهد. ارمنستان و ارامنه به خوبی با تمدن، گذشته و اکنون ایران آشنایی دارند و می دانند چهره واقعی ایران خلاف آن چیزی است که در جهان سعی در نشان دادن آن دارند. بسیاری سعی در معرفی ایران به عنوان دولتی حامی تروریست دارند، اما ما می دانیم که این چنین نیست و ایران در فضای بی ثباتی موجود در منطقه جزیره ثبات بود است و این از گذشته و سیاست های ایران نشأت می گیرد. ما باید به عنوان کسانی که با این واقعیت ها آشنا هستیم آن ها را به جهان منتقل کنیم و دستگاه دیپلماسی ارمنستان در این زمینه می تواند نقش مثبتی ایفا نماید. ضرورت این موضوع در حال حاضر که شاهد تحولات جدید در منطقه هستیم بیشتر احساس می شود."