دیدار جمعی از نمایندگان ادیان الهی با سید حسن خمینی

به مناسبت بیست نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ، عصر روزچهارشنبه 9 خرداد ماه، هیئتی به نمایندگی از طرف شورای خلیفه گری ارامنه تهران با حضور در مرقد امام و شرکت در مراسمی که کمیته اقلیتهای دینی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی تدارک دیده بود، شرکت کردند.

ابتدا نمایندگان ادیان توحیدی با نثار تاج گل نسبت به یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام نموده، سپس با سید حسن خمینی دیدار کردند.

دراین دیدار نمایندگان هر گروه سخنانی در مورد ویژگی های شخصیتی حضرت امام ایراد کردند.

آقای آردوید ظهرابیان، به نمایندگی از طرف شورای خلیفه گری ارامنه تهران، طی سخنانی، نقش بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی را در مورد ایجاد وحدت و یکپارچگی مردم ایران جهت ساخت کشوری قوی و امن تأکید کردند و افزودند: در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) اقلیت ها در نظام جمهوری اسلامی همانند سایر افراد از حقوق و احترام کامل برخوردارند: «آنها با سایر افراد ایران در همه چیز مشترک و حقوقشان به حسب قوانین داده می شود. و در حکومت اسلامی آن ها در رفاه و آسایش و آزادی هستند.»

وی افزود: "وجود اقلیت‌های دینی، موجبات تنوع فرهنگی و اجتماعی هر کشوری را فراهم می کند و تنوع فرهنگی-اجتماعی از ویژگی های بارز اغلب کشورهای دنیا می باشد. تجربه تاریخی نشان داده است که تنوع فرهنگی-اجتماعی نه تنها به خودی خود تهدیدی برای وحدت و یکپارچگـی ملی نبـوده، بلکه نمونـه های بسیـاری از ترکیب موفق همسانی در عین تمایز را پدید آورده است. ایران از جمله کشورهای جهان است که از تنوع فرهنگی برخوردار است و این تنوع فرهنگی، همواره در پرتو همسانی هویت ملی ایران معنادار شده و همزیستی مسالمت آمیز، سرمشق فکری و الگوی عملی دائمی مردم این سرزمین بوده است. در واقع، وحدت و همبستگی ملی، در عین پذیرش و احترام به تنوع فرهنگی، از ویژگی های بارز ایرانیان در طول تاریخ کهن این سرزمین بوده و هست. ارمنیان و دیگر اقلیت ها در عرصه‌های گوناگون فرهنگی هنری، اجتماعی ، ورزشی ، علمی و حتی سیاسی در تاریخ پرافتخار سرزمینشان از تلاش و کوشش برای خدمت به کشورشان دریغ نکردند".

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در ابتدای سخنان خود فرمود: "همه ما قبل از اینکه مسلمان، مسیحی، یهودی یا زرتشتی باشیم، انسان و فرزندان حضرت آدم هستیم و همه هویت خودمان را اگر در قالب اندیشه های خودمان هم قرار دهیم اولین مسأله «انسانیت» است که وجه مشترک همه ما است". وی با اشاره به شعر سعدی که «بنی آدم اعضای یک پیکرند...»، تأکید کرد: "برای مسلمانان، یهودیان، آشوریان، ارمنی ها و یا بقیه ادیانی که کم و بیش در کشور ما هستند این قاعده اصلی علم اخلاق شناخته می شود و میراث همه مکاتب بشری است که آنچه برای خودمان می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و آنچه که برای خودمان نمی پسندیم برای دیگران هم نپسندیم".

 سید حسن خمینی  تأکید کرد: نیاکان ما همه یک سرزمین به وسعت تاریخ غنی آن را حفظ کرده اند و لذا باید دست در دست هم آن را برای نسل های بعدی بسازیم.

کشیش هاگوب کشیشیان، کشیش گریگوریس نرسیسیان و نمایندگان نهادهای وابسته ، هیئت های کلیسایی و روابط عمومی خلیفه گری ارامنه همچنین جمعی از ارامنه تهران در این مراسم شرکت داشتند.