برگزاری هشتمین گفتگوی دینی در مرکز روحانی آنتیلیاس

هشتمین دور گفتگوی ادیان میان حوزه عالی سیلیسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع "دین و محیط زیست" از 6 الی 8 تیرماه در مرکز روحانی آنتیلیاس برگزار شد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران، دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و آرتویت ظهرابیان به نمایندگی از خلیفه گری ارامنه تهران در این گفتگوی دینی حضور یافتند.

در مراسم افتتاحیه این گفتگو، جاثلیق آرام اول رهبر دینی ارامنه حوزه عالی سیلیسی و دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند.

جاثلیق آرام اول در سخنرانی خود ضمن خیر مقدم به میهمانان شرکت کننده در این گفتگو بر اهمیت موضوع این دور از گفتگوی دینی تأکید کرد.

جاثلیق آرام اول ضمن تأکید بر رویکرد عملی نسبت به مشکلات محیط زیستی آن را نتیجه سوء استفاده از رابطه انسان، خالق و خلقت دانست. وی همچنین با تأکید بر مسئولیت انسان در قبال محیط زیست افزود، انسان مالک محیط زیست و طبیعت نبوده، بلکه خادم آن است.

وی در پایان تأکید کرد توزیع عادلانه منابع، رویکرد اخلاقی نسبت به جهان خلقت و احساس مسئولیت نسبت به خداوند می‌توانند به حل مشکلات محیط زیستی کمک کنند.

دکتر ابراهیمی ترکمان نیز در سخنرانی خود ضمن تشکر از مرکز دینی عالی سیلیسی برای میزبانی این گفتگو به موضوع وظیفه و مسئولیت انسان در قبال محیط زیست پرداخت.
این گفتگوروز پنجشنبه 7 تیرماه با ارائه دیدگاه های حاضران در موضوعات مختلف پیگیری شد.

در نشست نخست این گفتگو که با موضوع " تعامل رهبران اديان با محيط زيست: دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عيسی مسيح (ع)" برگزار شد، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران با موضوع "تعامل رهبران دینی و محیط زیست" و دکتر احمد مبلغی با موضوع "پیامبر اسلام (ص) و محیط زیست" سخنرانی کردند.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در سخنرانی خود با اشاره به این موضوع که مسیحیان نقش چشمگیری در بررسی موضوعات مربوط به محیط زیست دارند، تأکید کرد: "موفقیت در امر مقابله با نابودی محیط زیست در گرو مشارکت کلیه نقش‌آفرینان و همچنین وجود جامعه‌ای آگاه و آموزش دیده، احترام نسبت به ارزش‌های اخلاقی و روحانی و همچنین دور نگاه داشتن محیط زیست از آلودگی و کلیه عواملی نهفته است که این آلودگی را ایجاد می‌كنند."

دکتر مبلغی نیز در سخنرانی خود به موضوع محیط زیست از دیدگاه پیامبر اسلام و قرآن پرداخت.

در دومین نشست این گفتگوی دینی تحت عنوان "محیط زیست و ارزش های اخلاقی مشترک ادیان توحیدی" آرتویت ظهرایبان به نمایندگی از خلیفه گری ارامنه تهران و خانم شهین اعوانی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران سخنرانی کردند.

دکتر برج حاجیان مدیر کل وزارت محیط زیست لبنان، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد مدیر کل مرکز فرهنگی آستان قدس رضوی و دکتر مرتضی صانعی استادیار و رئیس شورای علمی گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از سخنران نشست سوم با موضوع " تأثير محيط زيست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از ديدگاه اسلام و مسيحيت" بودند.

در نشست چهارم هشتمین دورگفتگوی دینی میان حوزه عالی سیلیسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی و پدر هراند طهانیان مدیر بخش روابط میان کلیساهای حوزه عالی سیلیسی، دیدگاه های خود را پیرامون موضوع "انسان و طبيعت در آموزه‌های اديان اسلام و مسيحيت" ارائه کردند.

در مراسم اختتامیه این گفتگوکه روز جمعه 8 تیرماه برگزار شد، جاثلیق آرام اول رهبر دینی ارامنه حوزه عالی سیلیسی ، دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر محمد مهدی تسخیری به جمع بندی دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در این گفتگو پرداختند.

پس از این مراسم نشستی با حضور اعضای کمیسیون گفتگوی اسلام و مسیحیت لبنان و هیئت رئیسه شورای کلیساهای خاورمیانه برگزار شد. در این نشست جاثلیق آرام اول به ارامنه ایران و نقش چشمگیر آن ها در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران اشاره کرد.

حاضران در این نشست با اشاره به خشونت‌های جاری در منطقه بر ضرورت گفتگو و حل مشکلات و اختلافات موجود از طریق مسالمت آمیز پرداخته و بر تاثیر آن بر حل مشکلات محیط زیستی تأکید کردند.