نمایشگاه "کتاب ارمنی"

مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره نمایشگاه "کتاب ارمنی" روز جمعه 20 مهر ماه در محل کلیسای تارگمانچاتس مقدس تهران برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای خلیفه گری، مجمع نمایندگان و کمیته ها و انجمن های وابسته، روحانیون و همچنین جمع کثیری از شهروندان ارمنی حضور داشتند.

در آغاز مراسم و پس از دعای ربانی، آنی مانوکیان رئیس کمیته برگزاری نمایشگاه در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم، به عید تارگمانچاتس مقدس (مترجمین مقدس) اشاره و آن را یکی از مهمترین عوامل استمرار حیات ملت ارمنی در طول تاریخ دانست. وی همچنین اهمیت کتاب ارمنی را مورد تأکید قرار داد.

در ادامه برنامه، گروه های مختلف هنری جامعه ارامنه تهران از جمله گروه کُر کلیسایی به رهبری لوسینه میکائیلیان و با همراهی پیانو توسط مقدی نظریان، گروه دکلمه انجمن سیپان به رهبری آرپی اله وردیان، گروه سرود "نارک" به رهبری گیدا یاسری و گروه سرود کودکستان "ساسون" به اجرای برنامه پرداختند. در ادامه آرکایازن میگویان بخش هایی از مزامیر داوود را دکلمه کرد و جمعی از هنرمندان ارمنی به اجرای قطعات مختلف توسط چنگ و ویولون پرداختند. بخش هنری مراسم با اجرای حرکات موزون گروه "زارتونک" به رهبری لورتا آودیسیان پایان یافت.

دربخش پایانی مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره نمایشگاه "کتاب ارمنی" اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران در سخنرانی خود با تأکید بر این که «مسروپ ماشتوتس مقدس دعا کرد و خداوند حروف ارمنی را به ما اعطا نمود» به تبیین جایگاه مسروپ ماشتوتس به عنوان دومین روشنگر ملت ارمنی و کارنامه او پرداخت و افزود: «حروف سی‌و‌هشت‌گانه زبان ارمنی در طول قرون متمادی به عنوان سلاح و دژی مستحکم در برابر تخریب و تحریف هویت ارمنی عمل کرده اند».

خلیفه ارامنه تهران با اشاره به یکی از برهه‌های تاریخ ملت ارمنی، همچنین تأکید کرد که ارزش زبان و ادبیات ارمنی از کلیه گنج های دنیا نیز بیشتر است.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش کمیته برگزاری نمایشگاه و با اشاره به پنجاهمین سالگرد احداث کلیسای تارگمانچاتس مقدس، ادبیات و کلیسای ارمنی را جاده‌ای دانست که ما را به سوی خداوند رهنمون می کنند.

شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب ارمنی تا یکشنبه 29 مهرماه، در محل کلیسای سرکیس مقدس دایر خواهد بود.