برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در انجمن فرهنگی و ورزشی ارامنه ایران

سعید تقوی مسئول دفتر امور اقلیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی انجمن فرهنگی و ورزشی ارامنه ایران برگزار شد تاکید کرد، مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی ارامنه از جهت کمیت نسبت به جوامع دیگر اقلیت های دینی چشمگیرتر بوده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ پیروزی از طریق برگزاری چنین مراسمی افزود، در روزهای گذشته در مراسم مشابه بسیاری شرکت کرده است که از لحاظ کمیت و کیفیت نسبت به سالیان گذشته 50 درصد رشد داشته اند.

سعید تقوی همچنین با اشاره به سرقت از منازل برخی از شهروندان ارمنی محله "زیتون" (مجیدیه) در اوایل سال گذشته از تلاش نیروی انتظامی در جهت شناسایی و دستگیری سارقان تقدیر و تشکر کرد.

زارعی دستیار مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت های قومی و دینی نیز در سخنانی در این مراسم با اشاره به محبوبیت جامعه ارامنه در ایران از ایثار و جانفشانی اقلیت های دینی در راستای تحقق انقلاب اسلامی قدردانی و تجلیل کرد.

در ادامه این مراسم ، پس از قرائت پیام اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، هارون یشایایی به نمایندگی از سوی جامعه کلیمیان ایران و یکی از روحانیون ارمنی به ایراد سخنرانی پرداختند و و رئیس انجمن نیز شعر "وارطان سخن نگفت" احمد شاملو را دکلمه کرد.

دکتر آندرانیک سیمونی رئیس گروه زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنرانی خود به تعداد شهدای ارمنی اشاره و تاکید کرد با توجه به جمعیت ارامنه کشور این تعداد شهید به لحاظ آماری از دیگر جوامع ساکن در ایران بیشتر است. وی همچنین تاکید کرد:"امروز نیز ارامنه ایران در کنار ملت عزیز ایران ایستاده اند زیرا ما هیچ گاه خود را اقلیت احساس نکرده ایم. ما ملت ایران هستیم."

سخنران مراسم همچنین به برخی از موارد اشاره کرد که می توان آن ها را به نوعی کاستی تلقی کرد. وی افزود:" اکنون که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به موازات آن جشن بلوغ انقلاب را جشن می گیریم انتظارات در خصوص توجه به برخی از قوانین بیشتر شده است. بویژه آن که امروز ما در کنار هم در حال مقابله با تهدیدات خارجی و تبعات آن هستیم."

در این مراسم که با حضور کشیش مسروپ راطوسیان، جمعی از نمایندگان مرکز ایرانشناسی، فرماندهی نیروی انتظامی منطقه نارمک، نماینده خبرگزاری ایرنا و جمع کثیری از اعضای انجمن فرهنگی و ورزشی ارامنه ایران برگزار شد، گروه های مختلف هنری به اجرای سرود و دکلمه پرداختند.