سخنرانی با موضوع "وحدت ملی و تنوع فرهنگی"

نشست تنوع فرهنگی و همبستگی ملی با موضوع اقوام دینی ایران روز چهارشنبه 13 شهریور، همزمان با روز مردم‌شناسی زادروز ابوریحان بیرونی با حضور نمایندگانی از اقوام دینی به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

در این نشست از سوی نمایندگان اقوام دینی سخنرانی‌هایی پیرامون موضوع "تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و اقوام دینی در ایران" ارائه شد.

در سخنرانی‌های ایراد شده نمایندگان اقوام دینی مختلف ایران تأکید کردند که صرف‌نظر از تنوع موجود ایران متحد و یکپارچه بوده و پیروان کلیه ادیان توحیدی در ایران در برگزاری مراسم دینی و فرهنگی خود از آزادی برخوردارند.

در این نشست آرا شاوردیان، کارشناس ارشد مردم شناسی و نایب رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران، به نیابت از سوی جامعه ارامنه ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنرانی خود با اشاره به اشتراکات هزاران ساله تاریخی، زبانی و فرهنگی ایرانیان و ارامنه تأکید کرد: "ارامنه در ایران به عنوان شهروندان ایرانی نقش برجسته ای در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی کشور ایفا کرده و برخلاف جوامع دیگر از جمله عثمانی‌ها که مرتکب نژادکشی ارامنه شدند، ارامنه در ایران همواره به عنوان شهروندان کشور محترم شمرده شده و براساس قانون اساسی کشور دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی و همچنین کلیساها، مدارس و مراکز فرهنگی ویژه خود بوده و کلیساهای تاریخی موجود در ایران مرمت و بازسازی می شوند."

وی افزود: ارامنه یکی از اقوام ساکن در کشور ایران هستند و از قرن‌های گذشته در کنار دیگر اقوام ایرانی زندگی کرده و بر فرهنگ و سنت هم، تأثیر گذاشته اند.

اوبا بیان اینکه ارامنه از دیرباز با علوم، فلسفه ، نجوم و ریاضیات آشنا بوده‌اند، گفت: این اقوام با دستیابی به آثار ایرانیان و یونانیان حرکت‌های خوبی داشته اند و همانند ایرانیان فرهنگ و آداب خود را زنده نگه داشته اند.

وی بر همزیستی ارامنه با ایرانیان و مشارکت با آنها اشاره کرد و گفت: در طی 40 سال گذشته که از عمر انقلاب اسلامی گذشته، ارامنه مشارکت های خوبی را با ایرانیان داشته اند.

در ادامه سعید تقوی رئیس پیشین اداره اقلیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طی سال های گذشته تلاش کردیم شناخت مردم و نسل جوان نسبت به اقوام دینی بیشتر شود، گفت: دولت اسلامی ملزم است توجه خاص به اقلیت‌های دینی در زمینه‌های مختلف داشته باشد .

وی افزود: در کل کشور 350 کلیسا و درآذربایجان شرقی و غربی 150 کلیسا وجود دارد.

سپس یادآور شد، سالانه در مجامع حقوق بشر و مراکز مختلف درباره حفظ حقوق اقلیت‌های دینی تأکید بسیار می شود و در کشور هیچ وقت شاهد جنگ های قومی و مذهبی نبودیم.

تقوی بیان کرد: مراسم خاص این اقوام دینی همیشه برگزار شده و هیچ گونه مخالفتی برای آنها وجود نداشته است.

در پایان این مراسم از پژوهشگران، مردم شناسان پیشکسوت و فعالان این حوزه و همچنین از سعید تقوی رئیس پیشین اداره اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.