بازدید آرا شاوردیان نماینده ارامنه شمال کشور از پروژه نوسازی و بهسازی آرامستان ارامنه دولاب

نگرانی از تخریب و احتمال آسیب رساندن به یکی از میراث فرهنگی کشور و همچنین بازتاب‌های اجتماعی آن، باعث شد دو تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۷ دی ماه در آرامستان ارامنه واقع در محله دولاب تهران حاضر شوند.

در این نظارت و بازدید میدانی علاوه بر آرا شاوردیان نماینده ارامنه شمال کشور و اقبال شاکری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تعدادی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه، مدیر پایگاه‌های میراث جهانی کلیسا‌های تاریخی کشور در وزارت میراث فرهنگی و مسئولان معاونت عمرانی سازمان بهشت زهرا (س) به عنوان متولی بهسازی و مرمت غالب آرامستان‌های تهران، به بررسی مشکلات و نگرانی‌های یاد شده درباره احتمال تخریب قبور جامعه ارامنه کشور پرداختند.

خانم شرلی آودیان مدیر پایگاه میراث جهانی کلیسا‌های تاریخی ایران اساسی‌ترین دغدغه جامعه ارامنه و دوست‌داران میراث فرهنگی را نبود نظارت دو طرفه در این مرمت و بازسازی آرامستان ارامنه محل دولاب دانست.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم اختصاص منابع مالی برای انجام بازسازی‌های لازم در این آرامستان را ارزشمند توصصیف کرد و گفت که «قبور این آرامستان یادمان‌های ارزشمند مردم هستند و حساسیت‌ها قابل درک است.»
بر اساس گفته‌ها، شواهد و همچنین تأکید حاضران، آسیبی به بناها و قبور این آرامستان نرسیده است.


شاوردیان: گلایه‌هایی از نظارت وزارت میراث فرهنگی و شهرداری وجود دارد
آرا شاوردیان نماینده ارامنه شمال کشور پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره نظارت بر پروژه مذکور از وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران گلایه‌هایی وجود دارد که امیدواریم با این بازدید میدانی، علاوه بر حل مشکلات، نظارت با دقت بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: نگرانی‌های فرهنگ‌دوستان درباره قبور «ابن بابویه»، «تخت فولاد اصفهان» و دیگر مکان‌های مشابهی که آسیب دیدند، برای این آرامستان هم به وجود آمد.
او ادامه داد: در نامه‌ای که به مونسان، وزیر میراث فرهنگی نوشتم، تصریح کردم که کاش این پروژه با دقت بیشتری صورت می‌گرفت؛ چراکه بافت و هویت تاریخی کشور است و قدمتش به اواخر دوران قاجار باز می‌گردد.

شاوردیان با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با شورای خلیفه‌گری ارامنه برای بهسازی و نوسازی این آرامستان امضا شده بود، ادامه داد: کمبود بودجه شورای مذکور موجب شد شورای شهر و شهرداری منطقه ۱۴ تهران به همراه سازمان بهشت زهرا (س) از ردیف بودجه بهسازی و مرمت آرامستان‌ها استفاده برای اجرای این پروژه اقدام کنند که تقریباً ۷۰ درصد آن انجام شده است.
این نماینده با اشاره به نگرانی جامعه ارمنی کشور درباره نظارت‌ها یادآور شد: بهسازی آرامستان اتفاق خوبی است؛ طرح ساماندهی و نوسازی این منطقه از سال ۱۳۸۳ در شورای اسلامی وقت شهر تهران به تصویب رسیده بود و در زمان آقای دکتر احمدی‌نژاد و دیگر شهرداران تهران اجرا نشد؛ در نهایت هم عملی شدن آن پس از چند سال به تابستان ۱۳۹۹ رسید.
نماینده ارامنه شمال کشور درباره تغییر نام میدان مجاور آرامستان ارامنه توضیح داد: نقشه‌های سال ۱۳۴۷ نشان می‌دهد که نام میدان به نام «ارامنه» است؛ در این باره نامه‌نگاری با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران داشته‌ام و دلیل این تغییر را پرسیدم. شاید پاسخ قانع کننده وجود دارد و موضوع مذکور هم در حد یک پیشنهاد باشد.


او یادآوری کرد: درباره نوسازی فضای بیرون از آرامستان اطلاعی ندارم، اما در صورت احداث یک پیاده‌راه، باید تسهیلاتی برای زائران قبور وجود داشته باشد
شاوردیان بیان کرد: آرامستان‌هایی که در محله سرآسیاب دولاب وجود دارد، زیر نظر سفارت‌خانه‌های لهستان، فرانسه، روسیه و آرامستان‌های دیگر زیر نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه، جامعه ارامنه کاتولیک و مسیحیان آشوری است.
پیگیری‌هایم‌ مسائل کلیساها، مدارس و احوال جامعه ارمنی است
نماینده ارامنه شمال کشور همچنین درباره اقدام‌های انجام شده در حوزه انتخابیه خود گفت: این حوزه انتخابیه شامل استان‌های تهران، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، مرکزی و همدان می‌شود و پیگیری‌هایم عمدتاً در حوزه‌های مربوط به کلیساها، آرامستان‌ها، مدرسه‌ها و احوال شخصی جامعه ارمنی است.
او اظهار کرد: البته مشکلات کلی وجود دارد که فقط برای ارامنه کشور نیست. با توجه به بحران اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه دولت ترامپ و بحران کرونا مشکلاتی برای خانواده‌ها و کارآفرینان ارمنی و غیر ارمنی ایجاد شده است.


شاوردیان با یادآوری اینکه در مجلس نماینده کل کشور هستم، بیان کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مراجعات مربوط به ارامنه است.
این نماینده تصریح کرد: مردم مخصوصاً اگر کارشان در حوزه‌های مربوط به شهرداری باشد و دچار مشکلاتی شوند، انتظار دارند نماینده به آن‌ها تسهیلاتی دهد؛ البته با توجه به وظایف نمایندگی اقداماتی انجام می‌دهیم، اما اگر در دایره وظایفمان نباشد، به مراجعه کننده با ارائه توضیح لازم، راهنمایی می‌کنیم.

 

برگرفته از صفحه رسمی اطلاع رسانی و ارتباط مردمی مهندس آرا شاورديان