بزرگداشت ۴۲-مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان ادیان توحیدی در وزارت ارشاد


روز دوشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گردهمایی با پیروان ادیان توحیدی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی دستیار رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها، مذاهب و اقوام، دکتر سعید زارع دستیار ویژه معاونت ریاست‌جمهور در امور اقلیت‌ها، مذاهب و اقوام، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی، علی فریدونی مدیرکل اداره مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی، سید مجتبی میر دهقان رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی، آقای علی پور معاون تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، خانم مبرهن کارشناس و مسئول دفتر امور اقلیت‌های دینی و نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از سوی اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال، کشیش ارشد کمیتاس قاراخانیان و کشیش گریگوریس نرسسیانس حضور داشتند. آقای آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی و مهندس آرامیانس رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال نیز حضور به عمل‌آورده بودند. همچنین اسقف سرکیس داویدیان خلیفه و رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران، کشیش وانیا کشیش کلیسای کاتولیک و دیگر نمایندگان کلیسای آشوری و جوامع ادیان توحیدی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، جناب آقای محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه فجر و تأکید بر گفتوگوی میان پیروان ادیان مختلف احضار داشتند: خوشحالیم که امروز در آغازین روزهای دهه فجر فرصتی مجدد برای گفتو گوی بزرگان ادیان مختلف فراهم آمده است. ما مردم ایران با ادیان مختلفی که داریم، قرن‌ها و بلکه هزاران سال است که در کنار هم زندگی میکنیم و غم‌ها و شادیهای واحدی داریم.

وی ادامه داد: هر رنج و اندوهی که بر چهره مام وطن، سرزمین ایران نشسته است، رنج و اندوهی است که نشان آن را در چهره تک تک‌فرزندان ایران، باایمانهای مختلف می‌توان دید و هر خوشی و پیروزی برای ایران سروری و لبخندی بر چهره همگان می‌نشاند.
در ادامه برنامه کشیش ارشد کمیتاس قاراقخانیان، ریاست محترم شورای دینی خلیفه‌گری ارامنه تهران، با وصول پیام‌های تبریک اسقف اعظم به حضار گرامی، پیام آن عالی‌قدر را قرائت نمودند.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در ابتدای پیامشان، با تأکید بر رهبری مدبرانه امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان شدند: "انقلاب، سرآغاز تحولی جدید در تاریخ ایران بود، حرکتی که تأثیر شگرفی بر تحولات جاری در منطقه و همچنان جهان برجا گذاشت".
ایشان در بخشی دیگر از پیامشان، انقلاب اسلامی ایران را آغازگر حکومتی، با ویژگی مردم‌سالاری دانستند، که راه را برای وصول به توسعه و پیشرفت را برای مردم ایران هموار کرد.

در این پیام، ایشان اتحاد و یکدلی اقوام و ادیان مختلف ساکن در ایران را عامل پیروزی بر دشمنان ددمنش دانستند.
سپس با اشاره به نقش ارامنه در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ابراز داشتند."جامعه ارامنه ایران به‌عنوان بخش جداناپذیر جامعه و ملت ایران و به گواهی همزیستی هزاران ساله و وابستگی به سرزمین ایران تبدیل به الگو شده و از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی وفاداری خود به انقلاب و میهن خود ایران را به اثبات رساندند."

در این مراسم از رهبر ارامنه حوضه سیلیسی عالیجناب جاثلیق آرام اول نیز دعوت به‌عمل‌آمده بود. به همین مناسبت در متن پیام اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان تبریکات و درودهای ویژه آن مقام عالی‌قدر نیز به سمع حضار گرامی رسید، ایشان در این پیام برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران آرزوی سرافرازی و پیشرفت روزافزون نمودند.

در ادامه این برنامه به‌طور حضوری و وبی نار، نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی، خلیفه کل ارامنه آذربایجان اسقف گریگور چیفتچیان، رئیس موبدان زردتشیان، رئیس انجمن زرتشیان یزد، خلیفه ارامنه کاتولیک، اسقف کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه به بیان دیدگاههای خود پرداختند و درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای ادیان توحیدی صحبت نمودند.

در پایان این مراسم، جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر مقام شامخ شهادت، آن را عامل اتحاد و حفاظت از مام وطن و ارزش‌های الهی و انسانی دانستند.

در پایان این نشست از کتاب «شهیدان پیرو ادیان توحیدی» که به کوشش جناب آقای سعید زارع، تهیه‌شده بود، رونمایی شد سپس از خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی تجلیل به عمل آمد. به همین مناسبت از جامعه ارامنه، خانواده شهید نوریک باباخانیانس مورد تفقد و تجلیل مقام وزارت قرار گرفت.

 

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال