مراسم بزرگداشت ۱۰۶-مین سالگرد نسل‌کشی ارامنه

صبح روز شنبه، ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) بانوای ناقوس‌های کلیسای سرکیس مقدس در تهران، به رهبری اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و شمال مراسم بزرگداشت ۱۰۶-مین سالگرد نسل‌کشی ارامنه، با شرکت تعداد محدودی از نمایندگان جمعیت‌ها و هیئت های ملی، دینی و انجمن‌های فرهنگی در جوار بنای یادبود شهدای ارامنه برگزار گردید.

در این مراسم آقای آرا شاهوردیان، نماینده ارامنه تهران وشمال در مجلس شورای اسلامی، آقای واهه طارویان دبیر شورا ی خلیفه گری ارامنه تهران و شمال، سوریک آبنوسیان نماینده موسسه "آلیک"، اعضای سفارت جمهوری ارمنستان در ایران، اسقف اعظم سارکیس داوتیان خلیفه ارامنه کاتولیک و کشیش جامعه انجیلی ارمنی، روحانی سرگئی شاهوردیان، کشیشان و اعضای شورای دینی و نمایندگان شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال و تعداد محدودی از نمایندگان ارگانها ، سازمان‌ها و هیئت‌های ارامنه حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، به ریاست خلیفه ارامنه تهران نیایش "شفاعت" برگزار شد. لازم به ذکر است که از صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه، با تصمیم کمیسیون تقدیس شهدای کلیسای ارمنی و با تأیید جاثلیقین، عالیجنابان گارکین دوم و آرام اول و مجمع اسقفی، ارمنیانی که در سال ۱۹۱۵ در ایمان خود راسخ مانده و به‌دست عاملین حکومت عثمانی به شهادت رسیده اند، به‌عنوان قدیسان کلیسا تکریم شدند.

پس از دعای استغاثه، معظم له با اشاره به مضمون آن روز اظهار داشتند که امروز ارامنه در سراسر جهان، چون یک تن، برای ادای احترام به یاد و خاطره بیش از یک و نیم میلیون شهید ارمنی جمع شده‌اند. مردمانی که در سرزمین آبا و اجدادی‌شان به‌دست دشمن قاصب به شهادت رسیدند، پدیده‌ای شرم‌آور، که هنوز ادامه دارد.
او در ادامه سخنانشان اظهار داشتند، "ارامنه، به لطف ایمان مسیحی و امید به زندگی، سختی‌ها را تحمل کردند و توانستند دشمن را شکست داده، و یک کشور آزاد و مستقل را تأسیس نمایند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان تأکید نمودند، که ارامنه، به‌عنوان اولین ملتی که رسماً مسیحیت را پذیرفته است، به تمام جهان شهادت داده و خواهد داد، که ایمانشان مهم‌ترین انگیزه برای حفظ هویت ملی و بقایشان بوده و خواهد بود. ایمانی که مردم ما را به ارزش‌های معنوی و هویت وجودی‌شان بیش از هرزمانی، مقیدتر می‌سازد. مردمی که هرچند به‌دست دشمن از وادی مرگ عبور کردند، اما این مسیرها را به چشمه‌ساران حیات تبدیل نمودند و در پایان سخنانشان ابراز امیدواری نمودند، که جمیع مستضعفان باتدبیر و بیداری در برابر دشمنان به خواست خداوند، به حقوق حقه خود نائل خواهند شد.

در بخشی دیگری از برنامه آقای آرا شاوردیان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و آقای واهه طارویان، دبیر شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال هرکدام به‌نوبه خود پیامشان را قرائت نمودند.

این مراسم با قرائت بیانیه هیئت برگزارکننده یک‌صد و ششمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه به‌پایان رسید.

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال