Search

انتخاب زبان



پیام نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی به مناسبت ۱۰۶-مین سالگرد نسل‌کشی ارامنه

پیام جناب آقای آرا شاوردیان، نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی به مناسبت ۱۰۶-مین سالگرد نسل‌کشی ارامنه، که مورخ ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در مراسم بزرگداشت و یادبود شهدای ارامنه قرائت گردید.

به نام خداوند دادار دادگر
درود بر روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سلام و احترام
خدمت مقام معظم رهبری،

سلام عرض میکنم خدمت اسقفهای اعظم، روحانیون معزز، اعضای محترم موسسه آلیک، اعضای محترم سفارت جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، حضارگرامی، ملت شریف ایران بالاخص جامعه محترم ایرانیان ارمنی، دهه ی سوم هزاره ی سوم در حالی آغاز شد که جهان روزهای دشواری را سپری می کند. افزایش خشونت ها و تنش های بین المللی، ادامه نسل کشی ها، نقض تعهدات و کنوانسیون های بین المللی تنها بخشی از عدم اتحادی است که در این دهکده نه چندان بزرگ بین المللی است.
استاندارد های دو گانه کشورهای قدرتمند در قبال ملت های مظلوم، سکوت مجامع بین المللی، بی تفاوتی کشورها و نهادهای حقوق بین المللی ناشی از منافع و روابط اقتصادی، باعث به وجود آمدن صفحاتی شرم آور برای تاریخ بشریت شده است. صفحاتی که جز با اعلام خاتیان و برقراری عدالت و جبران خسارت اصلاح نخواهد شد.

درتاریخ امپراطوری عثمانی بسیار می توان چنین صفحات پلیدی را یافت. پیشینه جنایت های عثمانی با اقلیت های قومی و غیر ترک، به ابتدای حضور آنها در آسيای صغیر برمی گردد که با تورق صفحات تاریخ تیره و تار و مملو از خون و خونریزی امپراطوری عثمانی می توان به سهولت آن را یافت.

در پهنه امپراطوری عثمانی که ارمنستان غربی را هم در بر می گیرد، قوم تازه وارد و مهاجر حدود یک پنجم جمعیت امپراطوری را تشکیل می دادند که همچون سایر ملت ها دارای اکثریت نبودند. به ناچار سلاطین عثمانی برای تحمیل حاکمیت اقلیت ترک بر سایر ملل، از تفکر «مهاجر و غاصب» در قبال آنها استفاده کردند و جز توسل به تلقین تفکرات نژادپرستانه و ایجاد باور در میان ترک تبار ها و به تبع آن دامن زدن به اختلافات دینی، مذهبی و قومی چاره ی دیگری نداشتند.

با خواندن دقیق تاریخ و دستاوردهای محققین، باید اذعان کرد که عجیب نیست، ترکهای جوان که در سال ۱۹۰۸ میلادی با شعارهای دموکراتیک در رأس امور قرار گرفتند، برای پنهان کردن امیال شیطانی خود بحث دموکراسی، برابری ساکنان امپراطوری و «مشروطه» را بنا نهادند.

آنها ادامه سیاست های به ظاهر موفق نژادپرستانه پیشینیان خود را از سر گرفته و این بار با برنامه ریزی دقیق تر و البته با سازمان دهی بهتر و بهره جستن از جنگ جهانی اول، ماهیت پلید خود را آشکار کرده و به نیات جنایتکارانه ی خود جامعه ی عمل پوشاندند.
خوشبختانه متفکران، مورخان و آزاد اندیشان ترک، بر خلاف دولت مردان ترکیه بر این باورند که انکار مسله نسل کشی ارمنیان نه تنها تاثیری در فراموشی یا حل این موضوع نداشته، بلکه به حیثیت و آبروی بین المللی ترکیه لطمه زده و اعتبار این کشور را در محافل بین المللی از بین می برد.

دولت ترکیه قصد دارد نقش مهمی در روابط بین الملل ایفا کند و آرزوی شناخته شدن به عنوان یک قدرت جهانی را در آینده در سر می پروراند. آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی، خاورمیانه و مدیترانه به عنوان ابزار اصلی دستیابی به بلند پروازیهای آن در سطح سیاستهای جهانی تلقی میشود.

بدیهی است که روند جاری نمی تواند ترکیه را به اهداف توسعه طلبانه ارضی نظیر آن چه که رویای "نو عثمان گرایی" خوانده می شود، برساند. اما شکی نیست که تداوم این روند می تواند نه تنها دولت ترکیه بلکه منطقه را درگرداب خطرناکی وارد کند.
با وجود این سیاست ناپخته و موضوع انتقال شبه نظامیان و داعش به قفقاز جنوبی و تلاش به منظور ایجاد آشوب های آتی در این منطقه، نگرانی هایی جدی برای جامعه جهانی و کشورهای منطقه به وجود آورده است.

در صدر این نابخردی های سیاسی، همگرایی دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی را می توان یکی از مهمترین خطر های منطقه دانست. ارتباط آشکار میان دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی که به اعتراف رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تمایل ایجاد ارتباط بهتر با رژیم اشغالگر قدس، روابط کلان اقتصادی، همکاری های نظامی و اطلاعاتی، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و ارتباط دیپلماتیک در بالاترین سطح ممکن، همه و همه نشان از خواست دولت ترکیه درعادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی داشته که در واقع می تواند به طور مستقیم بر امنیت منطقه و همسایگان ترکیه نقش داشته باشد.

نظیر چنین رویکردی را در یکی از آخرین بحران های سال 2020 شاهد بودیم. زمانی که در جنگ 44 روزه قره باغ، رژیم صهیونیستی به همراه دولت ترکیه در همکاری مستقیم با جمهوری آذربایجان از فرصت استفاده کرده و نفوذ خود را در منطقه آشکارا افزایش داده است. تامین بخش اعظمی از ادوات جنگی خارجی خریداری شده جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی، روابط سیاسی در عالی ترین سطح، روابط اقتصادی بسیار بالا نشان از عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان دارد.

حضور و دخالت کشور های ثالث به ویژه رژیم اشغالگر قدس در قفقاز جنوبی، زنگ خطری است برای آینده و امکان تبدیل شدن این منطقه به دروازه ورود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی به کشورهای منطقه میباشد. حل این موضوع، بیش از پیش نیاز به همکاری کشورهای تاثیرگذار منطقه به خصوص ایران دارد تا در اسرع وقت صلح و ثبات به این منطقه حساس حاکم شود.

سخنانم را با توجه به این نکته به اتمام میرسانم، که هدف از بحث در مورد نسل زدایی و بالاخص نسل کشی ارمنیان کاشت بذر نفرت نیست، بلکه نسل زدایی فارغ از عامل و قربانی، خود جرمی است علیه بشریت که باید در چارچوب قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت محکوم گشته و با اجرای عدالت از تکرار آن جلوگیری کرد.

عدالتخواهی، انتقام جویی نیست. بلکه عملی است عادلانه در خصوص پلیدی های انجام شده.
در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، از کلیه مسولان محترم کشوری و لشگری، بالاخص وزارتخانه های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و فرمانداری، برادران ناجا، کمال قدردانی و سپاسگزاری را دارم.
پیروز، استوار، پاینده باشید.

 

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com