حضور سفیر جدید ایران در ارمنستان در خلیفه گری ارامنه تهران


اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران روز 31 دسامبر عباس بدخشان ظهوری سفیر جدید فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و جمعی از مسئولان ادارات ذیربط وزارت امور خارجه را به حضور پذیرفت.

در این دیدار که به مناسبت آغاز سال جدید مسیحی و عید میلاد عیسی مسیح برگزار شد مهندس نورایر آرامیان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه، سوریک آبنوسیان نماینده موسسه "آلیک" و زوریک کاراپطیان مدیر خلیفه گری ارامنه تهران نیز حضور داشتند.

در ابتدا خلیفه ارامنه تهران انتصاب سفیر جدید ایران در ارمنستان را به ایشان تبریک گفته و از روابط موجود با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان قدردانی و تجلیل کرد. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان همچنین به تاریخ روابط هزاران ساله ارامنه و ایرانیان در چارچوب روابط ایران و ارمنستان و همچنین جامعه ارامنه ایران اشاره کرد.

خلیفه ارامنه تهران همچنین توضیحاتی را در ارتباط با برخی مسائل و ساختار کلیسای ارمنی و مقر های جاثلیقی ارائه و تاکید کرد روابط حسنه میان ایران و ارمنستان بر تقویت صلح در منطقه تاثیرگذار است.
عباس بدخشان ظهوری سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در این دیدار با تجلیل از شخصیت اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران بر نقش مهم ارامنه در تاریخ ایران و بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد. وی همچنین از مواضع جمهوری ارمنستان در قبال ایران در مجامع بین المللی قدردانی کرد. سفیر ایران در ارمنستان با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان مختلف در ایران و روابط متقابل میان آن ها نقش استان های مرزی را در توسعه روابط دو کشور مورد تاکید قرار داد.

مهندس نورایر آرامیان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع مثبت و دیدگاه های سازنده سفیر ایران در ارمنستان ابراز امیدواری کرد این دیدگاه ها به توسعه روابط و همکاری های میان ایران و ارمنستان کمک کنند. وی همچنین روابط گرم میان دو کشور را در منطقه نمونه دانست و تاکید کرد به عنوان ایرانی و ایرانی-ارمنی آماده کمک به بهبود هرچه بیشتر روابط هستیم.

سوریک آبنوسیان نماینده موسسه "آلیک" نیز از برخورد گرم مقامات دولتی ایران نسبت به جامعه ارامنه تجلیل کرد و بازدیدهای مقام های دولتی در ایام سال جدید را گواه این موضوع دانست. وی تاکید کرد دیدگاه راهبردی ارامنه نسبت به ایران مثبت و دوستانه بوده و روابط ایران و ارمنستان و همچنین تمامیت ارضی ایران مهم شمرده می شوند. ایشان همچنین این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که توسعه روابط میان استان های مرزی ایران و ارمنستان به تقویت روابط میان دو کشور کمک کرده و در این رابطه بر نقش جامعه ارامنه ایران و بویژه جوامع ارامنه ساکن در استان های آذربایجان شرقی و غربی تاکید کرد.

روابط عمومی خلیفه گری ارامنه تهران