قهرمانان هرگز نمی میرند


در آغاز سال جدید و نخستین روزهای دهه جدید، در زمانیکه انسان ها با امیدهایی تازه در حال لذت بردن از لحظات شاد این ایام بودند سردار قاسم سلیمانی یکی از فرزندان سلحشور، قهرمان، متواضع و با درایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه جمعی از همرزمانش در نتیجه اقدام جنایتکارانه و ناجوانمردانه آمریکا به شهادت رسید.

قاسم سلیمانی به شهادت رسید. شخصیتی که به عنوان مدافع حقوق بشر و قهرمانی شجاع با اراده ای خلل ناپذیر در مسیر استقرار صلح و عدالت مبارزه کرد. ایشان هر چقدر شجاع و سلحشور به همان میزان نیز سردارمجاهدی مهربان و انسان دوست بودند که زندگی خود را صرف دفاع و حراست از صلح و تمامیت ارضی میهن خود نمودند.

درمیدان نبرد یا در زمان صلح هرگونه خطر را کوچک شمرد. از سال 2011 میلادی که سوریه با ارتش شجاع و وفادارش به مبارزه با نیروهای تروریستی برخاست، جمهوری اسلامی به عنوان کشوری دوست و برادر به همراه برخی دیگر از دولت ها و سازمان های خیرخواه به کمک آن ها شتافت.

سردار قاسم سلیمانی در شهر حلب به همراه همرزمانش به دفاع از شهروندان بی گناه و بویژه ساکنان مسیحی و ارمنی این مناطق پرداخت.

در آن زمان جوانان ارمنی که در کنار نیروهای دولتی در حال مبارزه بودند فرصت شناخت و جهاد در کنار سردار قاسم سلیمانی را یافتند. این جوانان امروز از سردار سلیمانی به نیکی یاد کرده و به یاد دارند که او چگونه با روحیه شجاع، مهارت های رزمی و بویژه درایت خود موفق به دفع حملات شده و سپس موجبات آزادسازی شهر حلب از اشغال نیروهای تروریستی و مخالف دولت را فراهم ساخت.

جوانان ارمنی حلب در صفحات فیسبوک خود با افسوس و غم از شهادت ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی یاد کرده و اقدام جنایتکارانه ای را که منجر به شهادت ایشان و همرزمانشان شد محکوم می کنند.

یکی از سربازان ارمنی در صفحه فیسبوک خود نوشته است، چگونه می توان از شهادت سردار قاسم سلیمانی غمگین نبود در حالیکه وی در حلب و خارج از آن و در ارتفاعات لاذقیه همچون شیر به مبارزه با تروریست ها پرداخت و نیروهای ارتشی و مردم بیگناه را که در دام آنها افتاده بوده رها ساخت.

تاریخ گواه آن است که فرزندان شجاع و ایثارگر ضامن تدوام حیات ملت ها و کشورها هستند. ما به عنوان ملتی با تاریخ طولانی به از خودگذشتگی های پادشاهان، سرداران، حاکمان و عالمان روحانی خود مباهات می کنیم. کسانیکه زندگی خود را فدای ارزشهای روحانی و باورهای ملت خود کرده اند میراث دار جاودانگی شده اند. جاودانه است کسی که با ایمان زندگی و تلاش کرده وحیات خود را وقف دفاع از حقوق میهن و مردمش می کند. حیات قهرمانانی که با چنین ایمانی زندگی و تلاش کرده اند ستونی استوار برای هستی بوده است.

تاریخ گذشته و امروز ایران نیز گواه وجود چنین قهرمانان و شهدایی است و سردار قاسم سلیمانی یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ معاصر است که با اخلاص تمام از جان خود سپری برای نجات همرزمانش در میدان جنگ ساخته و تبدیل به الگویی برای اطرافیانش شد. سردار قاسم سلیمانی اینچنین بود زیرا به عنوان یک مومن به این سخن قرآن ایمان داشت که می فرماید " کسانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید. آن ها زنده بوده و از نعمات خداوند برخوردارند."

اندک است شمار سردارانی که شجاعت و دلیری را با اخلاص، تواضع و فروتنی و همچنین تعالیم دینی در هم آمیخته باشند.
شهادت سردار قاسم سلیمانی به برگی فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و همچنین درسی زیبا و آموزنده برای نسل های آینده تبدیل خواهد شد. وی با شهادت جاودانه شد زیرا مرگ شهدا به معنای جاودانگی آن ها است و شهدا با اخلاص ترین فرزندان یک ملت بشمار می آیند.

چه پراحساس و آموزنده است واقعه ای که چندی پیش از آن مطلع شدم.
چند ماه پیش از این در نشستی در ایروان که جوانانی از کشورهای مختلف و از جمله سوریه، لبنان و ایران نیز در آن شرکت داشتند جوانان شهر حلب به دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی نزدیک شده و از او درباره سردار قاسم سلیمانی می پرسند.

دکتر کارن خانلری پاسخ می دهند، او را از نزدیک زیارت نکرده ام اما وصف شجاعت و مهربانی او را بسیار شنیده ام.
این جوانان می گویند، از شما صمیمانه خواهش می کنیم در مراجعت به تهران از جانب ما روی ایشان را ببوسید و بگویید دلمان برایشان بسیار تنگ شده است و این که ایشان صخره ای بود که در تمام طول جنگ به آن اتکا کرده بودیم.

در مراجعت به تهران نماینده ارامنه تهران و شمال به صورت ویژه به دیدار سردار رفته و خواسته جوانان ارمنی شهر حلب را اجابت کرده است. در این دیدار سردار نماینده ارامنه را در آغوش گرفته و با هیجان خاصی از آن دوران یاد می کند.

آری، ده ها هزار نفر اکنون دلتنگ سردار هستند و یاد و خاطره او را زنده نگه خواهند داشت.

یاد و خاطره اشخاص نیکوکار قرین رحمت باد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
خلیفه ارامنه تهران

12 ژانویه 2020
تهران