Search

انتخاب زبان



درگرامیداشت یاد و خاطره آیت الله تسخیری


آیت‌الله محمد علی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز 28 مرداد ماه در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله محمد علی تسخیری در 35 سال اخیر نقش محوری در راستای گفتگوی میان اسلام و مسیحیت در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی ایفا نمود.

ایشان از جمله چهره های انقلاب اسلامی ایران بشمار می آید که به آرمان های انقلاب اسلامی ایمان داشته و به عنوان مومنی متعهد بدون انکار و یا داشتن رویکردی منفی نسبت به دیگر ادیان توحیدی به نقش آفرینی از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

سعه صدر و گفتگو با پیروان ادیان دیگر از ویژگی های مهم آیت الله تسخیری بشمار می آید. آنانیکه از نزدیک با ایشان آشنایی داشته اند گواهی خواهند کرد که آیت الله تسخیری نه تنها مرد گفتگو بوده بلکه الگوی گفتگو میان اسلام و مسیحیت و همچنین مذاهب اسلامی محسوب می شود. مسئولیت های مختلف ایشان از جمله ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سپس ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بهترین گواه بر این واقعیت می باشند.

وی شخصیتی صادق و فروتن بوده و با برخورد توام با احترام خود به عنوان فردی متعهد نسبت به هم نوع خود عشق ورزید و به همین دلیل نیز محبت دیگران را نسبت به خود جلب نمود.

با وسعت نظر و دیدگاه های مترقی خود ایشان به بهترین وجه ممکن جمهوری اسلامی ایران را در جهان خارج و بویژه جهان مسیحیت نمایندگی کردند.

سابقه آشنایی اینجانب با مرحوم آیت الله تسخیری به 30 سال پیش و زمانی باز می گردد که در ژانویه سال 1990 میلادی مرحوم جاثلیق گارگین دوم رهبر کل ارامنه حوزه دینی سیلیسی را در سفر به ایران همراهی می کردم. از همان نخستین دیدار رابطه ای دوستانه میان ما برقرار شد. در گردهمایی که با موضوع "اسلام و مسیحیت ارتدکس" در سال 1992 میلادی در شهر آتن یونان برگزار شد از اینجانب به عنوان یکی از سخنرانان این همایش دعوت به عمل آورد.

در دسامبر سال 1999 میلادی و پس از آن که به عنوان خلیفه ارامنه عازم تهران شدم ایشان از نخستین افرادی بود که انتصاب اینجانب را تبریک گفت و رابطه ما بر اساس احترام و محبت متقابل تا هنگام درگذشت دردناک ایشان ادامه یافت.

آیت الله تسخیری روابط بسیار نزدیکی با جاثلیق آرام اول رهبر کل ارامنه حوزه دینی سیلیسی داشت. جاثلیق آرام اول همواره از ایشان با احترام و به عنوان یکی از همراهان صادق کلیسای ارمنی و بویژه شخص جاثلیق یاد می کردند.

آیت الله تسخیری به عنوان روحانی متعهد، با حس بالای مسئولیت و همچنین ابراز عشق و وفاداری نسبت به سرزمینش آن را به بهترین نحو ممکن در گردهمایی ها و مجامع منطقه ای و بین المللی نمایندگی نمود.

ایشان با دانش گسترده و مهارت های ویژه خود بهترین نماینده جمهوری اسلامی ایران بشمار می آمد. مسئولیت هایی که آیت الله تسخیری بر عهده داشته اند ایشان را نه تنها تبدیل به شخصیتی شناخته شده بلکه مورد احترام کردند که فقدانش برای مدتی طولانی احساس خواهد شد.

درگذشت نابهنگام ایشان را به سوگ نشسته و فقدانش را به محضر آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده گرامی، برادران و سایر همکاران ایشان از صمیم قلب تسلیت عرض می نمایم.

روحش شاد و قرین آرامش ابدی باد.
یاد و خاطره افراد نکونام قرین رحمت باد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
خلیفه ارامنه تهران
31 اگوست 2020 میلادی

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com