افتتاح نمایشگاه مجازی عکس‌های کلیساهای ارامنه

افتتاحیه نمایشگاه مجازی عکس‌های کلیساهای ارامنه روز سه‌شنبه مورخ ۴ خرداد ۱۴۰۰در مقر دفتر یونسکو در ایران، به صورت مجازی با حضور روبرت بگلریان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، رودیک یارالیان کاردار موقت جمهوری ارمنستان در ایران و حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران به میزبانی عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو برگزار گردید. در این نمایشگاه مجازی عکس‌های کلیساهای ارامنه، مریم مقدس (زور زور) در ماکو، قره کلیسا در شمال شرقی چالدران و استپانوس مقدس در غرب شهر جلفا، که توسط هنرمند عکاس، عباس خادم تهیه‌شده، به معرض نمایش گذاشته شد.

آقای روبرت بگلریان، در این برنامه به‌نوبه خود به این مهم اشاره کرد، که دست‌اندرکاران این برنامه کلیساهای موجود در ایران را جز میراث مشترک ایرانیان و ارامنه دانستند. ایشان در ادامه سخنانشان از تلاش مردم و دولتمردان ایران عزیز که در حفظ این آثار کوشیده‌اند، قدردانی نموده و فرمودند که این امر برای ما ارامنه بسیار حائز اهمیت است، زیرا ایرانیان به اعتقادات و اماکن مقدسه مسیحیت اجر می‌نهند. همچنین افزودند در طی تحولات سیاسی خاورمیانه شاهد جفای مسیحیان توسط بعضی از کشورهای همسایه و گروهای خاصی بودیم، اما کشور و ملت‌دوست و دوست‌پرور ایران عامل تشعشع دو فرهنگ غنی ایرانی ارمنی بوده، و ما را در جلوه‌گر ساختن این مهم یاری نموده است. ایشان همچنان افزودند. سابقه دیرینه‌ی ایرانیان و ارمنیان در گستره‌های دینی، اجتماعی و تاریخی با همه فراز و نشیب‌های خود، مبین مودت و دوستی تاریخی دو ملت بوده است.

آقای بگلریان در ادامه سخنانشان وجود ارزش‌های انسانی را موعد رابطه دیرینه ملاطفت آمیز این دو ملت دانستند و گفتند: این حس دوستی از بطن مردم عزیز ایران برمی‌خیزد، و نمود آن را در عملکرد دولتمردان ایران نیز شاهد هستیم. ایشان در پایان، معماری‌ها و ساختمان‌های تاریخی ارامنه را تبلور دوستی و مودت اقوام مختلف ایران دانستند.

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال