موزه ارامنه تهران، پایلوت اجرای برگزیده مسابقات جهانی اختراعات سوئیس

موزه ملی ارامنه "آرداک مانوکیان" پایلوت اجرای طرح تیم مخترعانی شد که در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه ها، بین ۸۰۰ گروه شرکت کننده از کشورهای مختلف برای ایران مدال طلا کسب کنند.
به گزارش ایرنا، نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) تیر ماه امسال به صورت آنلاین در ژنو سوئیس برگزار شد و محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی رحیمی اعضای تیم شرکت کننده از ایران توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه ها، بین ۸۰۰ گروه شرکت کننده از کشورهای مختلف برای ایران مدال طلا کسب کنند.


پایلوت موزه ارامنه تهران
با همکاری ایکوم ایران، موزه ملی ارامنه "آرداک مانوکیان" به عنوان پایلوت انتخاب شد تا این اختراع در آن اجرا شود. در نشستی که عصر روز گذشته (دوشنبه اول شهریور) در ساختمان ایکوم ایران برگزار شد، تیم مخترعان، درباره دستگاهی که ساخته بودند، توضیح دادند.

محمودرضا گرجی نماینده تیم مخترعان با تشکر از مشاوره های تخصصی و حمایت های دکتر مسعود تاجبخش، دستیار ویژه دبیرکل فدراسیون جهانی مخترعان گفت: با ساخت این دستگاه سعی کردیم مشکلات موزه ها را کم کنیم نه اینکه چیزی بر آن اضافه کنیم و امیدواریم بتوانیم در هوشمندسازی موزه های کشور گام کوچکی برداریم.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گفت: در دو سال گذشته موزه های جهان به دلیل شیوع کرونا، دچار معضلات بسیاری شدند اما بودند موزه هایی که از فناوری های روز در فضای مجازی استفاده کردند و توانستند خودشان را سرپا نگه دارند که یکی از این موزه ها، موزه ارامنه تهران است.

او اضافه کرد: این طرح یکی از اقدامات رو به جلو در موزه های دنیاست و اتفاق خوشایندی است که آن را جوانان ایرانی ساخته اند.
در ادامه آلیس شاهمرادیان، مدیر موزه ملی ارامنه "آرداک مانوکیان" با اشاره به فعالیت های این موزه گفت: ما در موزه ارامنه تمام سعی خود را می کنیم که اشیایی که از گذشته به امانت به ما رسیده، در بهترین شرایط نگهداری شود. مثلا در موزه نسخ خطی ۶۰۰ ساله داریم که شرایط نگهداری آن برای ما اهمیت دارد و از طرفی با ساخت این دستگاه می توانیم به هدفمان که حفاظت از اشیای موزه ای است بیشتر نزدیک شویم.

همچنین علیرضا قلی نژاد، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اظهار خوشحالی از اینکه سرانجام چنین طرحی به نتیجه رسید، گفت: تاکنون گروه های زیادی اقدام به چنین کاری کرده اند اما همگی نیمه کاره آن را رها کردند و ما بسیار خوشحالیم که یک گروه توانست علاوه بر ساخت این دستگاه در بعد جهانی نیز آن را مطرح کند.

او در ادامه گفت: آنالیز و پایش محیط برای نگهداری از اشیای موزه ای و اینکه با چه چیدمانی صورت گیرد، از نکات مهمی است که در این طرح دیده شده است. همین طور از طریق کنترل است که می توان موزه را به وضعیت مطلوب تر رساند.
عملیات اجرایی نصب و راه اندازی دستگاه برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی از هفته آینده در موزه ارامنه تهران آغاز می شود.

منبع روزنامه آلیک